El Comercio electrónico en la empresa
Marketing

IIIc Publicidad

2) Las cookies [galletitas]

En el Marketing, un papel importante es el desempeñado por las cookies. Una cookie no es más que un fichero de texto que algunos servidores piden a nuestro navegador que escriba en nuestro disco duro, con información acerca de lo que hemos estado haciendo por sus páginas.

Tienen usos variados como recordar los datos del cliente, identificar sus preferencias y en función de ellas presentarle un anuncio determinado, evitar que vea muchas veces el mismo anuncio, etc.

Es decir, mientras que en la tele todos vemos los mismos anuncios y la única segmentación de la audiencia que se hace es que si queremos vender un juguete es mejor ponerlo a una hora en la que se conectan muchos niños, en Internet y mediante el uso de las cookies, cada uno vemos los anuncios que, según el rastro que vamos dejando al navegar, un programa decide qué nos interesa más, procurando además que no se repitan mucho, para que no nos cansemos.

Busque cookies en su ordenador


Busque en su ordenador ficheros de cookies, en INICIO - BUSCAR - ARCHIVOS O CARPETAS - cookies [En Windows Vista y 7 están ocultas]

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Nótese que he abierto la cookie correspondiente a "Doubleclick", que es un fichero de texto que he abierto con el bloc de notas. No me suena de haber navegado por la web de esa empresa. ¿Qué es Doubleclick y qué significan esos numeros...?

Las cookies de Doubleclick
Fuente:
(http://www.doubleclick.com)


Your cookie's marketing score reflects your recent Web surfing on U.S. DoubleClick client sites. This information includes recent search terms you may have entered in a participating search engine, such as "auto" or "minivan" and the general types of sites you've visited, such as "automotive" or "sports." This information also may include similar categories of ads on which you've clicked, if they're ads served by DoubleClick on sites that have appropriate disclosures.

For example, if you've searched on the words "minivan" or "new cars" and you've visited several auto manufacturers or automotive information sites, your cookie may have a higher marketing score in the "automotive" category. A minivan manufacturer may want to send ads to people who have recently searched on "minivan", and so DoubleClick will create a list of the cookies who have a high automotive score or who have searched on the word "minivan" recently, and will agree to send that manufacturer's ad to those cookies. That is why you may see that ad the next time you log on to the Internet. That marketing score is not combined with your name and address, but does reflect your browser's recent activities online.

For example, a unique cookie has, in the past 10 days, searched on women's fashion sites, floral sites, home/gift sites, and even more bridal sites, and has searched the words "weddings" and "bridal registry." The DoubleClick marketing score database may reflect the following:

 COOKIE

 Sports

 Autos

 Wedding

 Fashion

 Business

 Technology

 123

 0

 0

 19

 10

 0

 0

The fact that this computer's browser has been searching these categories may indicate that this Internet user is planning a wedding. Many companies wish to advertise to people during the specific time that they are planning a wedding. This means that this Internet user may see more ads for gifts, vacations, and home furnishings than other Internet users during the same time period or even when visiting the same websites.

The fact that this cookie has visited bridal sites may also infer that the computer's user is female, although DoubleClick does not know the user's gender. DoubleClick does, however, use statistical modeling to determine the likelihood that a user may be a member of a demographic group, because certain advertisements may be targeted to certain demographic groups, just as certain magazine or newspaper ads are.

Web seleccionada: Podemos encontrar información sobre las cookies en Criptonomicon (http://www.iec.csic.es/criptonomicon/cookies/queson.html), por ejemplo sobre Marketing personalizado (http://www.iec.csic.es/criptonomicon/cookies/marketing.html). Otro ejemplo (http://www.webestilo.com/php/php13a.phtml)

El Mundo personalizado


Al leer el periódico El Mundo, en el extremo superior derecho aparece el clima en Madrid. Puede personalizarlo (http://www.elmundo.es/tiempo/personalizado.html) para que aparezca el de otra localidad. Compruebe como cambia la cookie.


Ir a CiberContaCitar como: Serrano Cinca C. (2010): "El Comercio Electrónico en los departamentos de una empresa", [en línea] 5campus.org, Sistemas Informativos Contables <http://www.5campus.org/leccion/econta> [y añadir fecha consulta]este  Inicio leccion
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